Väitöskirjaesittely: Eevi Karsikas 13.8.2025
Väestön ikääntyminen lisää sote-palveluiden kysyntää, digitalisaatio muuttaa työn tekemisen tapoja ja nuoret odottavat johtamiselta yhä enemmän. Sote-alalla laadukas osaamisen johtaminen edellyttääkin toimivia rakenteita ja prosesseja sekä johtajan henkilökohtaista osaamista, sillä samaan aikaan sote-ala kamppailee taloudellisten paineiden ja henkilöstöpulan kanssa. Miten sote-johtajat voivat vastata näihin haasteisiin? Väitöskirjani tarkoituksena on kuvata ja selittää sosiaali- ja terveysalan johtajien kokemuksia ja käsityksiä osaamisen johtamisosaamisesta.
Tutkimukseni pohjalta oli tunnistettavissa viesti: sote-alan johtajat kokevat osaamisen johtamisen tärkeäksi. Samalla aineistosta nousi esiin tietty jännite – toisaalta johtajilla on olemassa tahtoa kehittää ja johtaa osaamista, mutta toisaalta organisaatiot eivät aina tarjoa sille riittäviä resursseja. Usein osaamisen johtaminen saatetaan nähdä esim. kapeasti teknisenä prosessina, mutta harvemmin sitä tarkastellaan inhimillisenä vuorovaikutussuhteena, jossa tarvitaan herkkyyttä ja kykyä tunnistaa erilaisia tarpeita.
Tässä piilee ristiriita. Nykyisessä työelämässä korostetaan tuottavuutta, tehokkuutta ja kilpailukykyä myös sote-alalla. Näissä puitteissa johtajilta odotetaan järjestelmällisyyttä, tulosvastuullisuutta ja kykyä hallita monimutkaisia kokonaisuuksia. Samalla aikaa ja energiaa kuluu jatkuvaan operatiiviseen selviytymiseen, mikä vie huomiota ihmisyyden, kehittymisen ja kasvun johtamiselta.
Tutkimukseni valossa sote-alan johtajan osaamisen johtamisosaaminen ei ole vain ammatillista kompetenssia – se on myös käyttäytymistä ja asennetta, jotka mahdollistavat henkilöstön oppimisen ja potentiaalin tunnistamisen. Se on halua kohdata ihminen keskeneräisenä, ei vain resurssina, jolla on oikeus jatkuvasti kehittyä.
Tämä haastaa meidät tarkastelemaan kriittisesti niitä ihanteita, joita liitämme hyvään johtamiseen. Johtajuudessa korostuvat henkilökohtaiset ominaisuudet, kuten kyky reflektoida, kohdata epävarmuudet ja ylläpitää kehittämishalua. Organisaatioiden arvostus ja tuki näille inhimillisille piirteille onkin keskeistä.
Tutkimukseni tulosten mukaan erityisesti pienissä yksiköissä ja perusterveydenhuollon konteksteissa osaamisen kehittämisen suunnittelu- ja yhteistyöosaaminen jäävät helposti taka-alalle. Johtajat kantavat vastuuta usein yksin – ilman riittävää tukea. Näissä tilanteissa on tärkeää vahvistaa johtajien toimijuutta ja osaamista.
Voit lukea väitöskirjani ”Sosiaali- ja terveysalan johtajien osaamisen johtamisosaaminen” täältä.

Kirjoittaja, Eevi Karsikas, on vuonna 2011 valmistunut sairaanhoitaja, joka on opiskellut laajasti ihmisen terveyteen ja hyvinvointiin, sekä kasvuun, kehitykseen ja opettamiseen liittyen. Hän valmistui keväällä 2019 ammatilliseksi opettajaksi ja syksyllä 2022 terveystieteiden maisteriksi.
Eevin väitöskirja tarkastettiin Oulun yliopistossa toukokuussa 2025.
Löydät Eevin myös Linkedinistä.
Kuva: Kulmakuvaamo / Eveliina Halttu