Kohtaamalla johtaminen

Kohtaamalla johtaminen

mennessä | joulu 8, 2025 | Johtaminen | 0 Kommenttia

Blogi: Jyrki Maskonen 8.12.2025

Suurin kipu työelämän muutoksissa ei synny itse muutoksesta – vaan siitä ettei ihmistä kohdata.
Huonoa johtamista tuntuu kohdanneen lähes jokainen, mutta hyvästä johtamisesta kuulee tarinaa huomattavasti vähemmän.

Päivän sanoja ovat heikko tulos, tulosvaroitus, toimintojen sopeuttaminen ja muutosneuvottelut. Ei mitään silmiä hiveleviä termejä. Varmasti jokainen meistä tunnistaa nämä sanat ja niihin liittyvät tilanteet vähintään jonkun tutun kautta, ellei omakohtaisesta kokemuksesta käsin.

Asia mikä muutoksissa usein puhuttaa on se, ettei niitä oikein tahdota ymmärtää. Ei ainakaan työntekijätasolla.
Ymmärryksen puute johtaa pidempiaikaiseen hämmennykseen ja jopa lamaannukseen enemmän kuin itse muutos – vaikka kyse olisi työsuhteen päättymisestä. Se voi pahimmillaan synnyttää trauman tai epävarmuutta omasta osaamisesta.

Olen kohdannut satoja ihmisiä, jotka ovat olleet tässä tilanteessa, ja yhden asian näen yhdistävän: aito kohtaaminen ja avoimuus puuttuu monesti kokonaan. Tai ainakin on vahva tunne siitä, ettei ole tullut kuulluksi – eikä se tunne synny tyhjästä.
Mitä on kohtaamalla johtaminen?

Nähdäkseni kohtaamalla johtaminen ei ole vain tulevaisuuden johtajuustaito, vaan se on aina ollut SE kyvykkyys, joka erottaa arvostetun johtajan muista.

Yksinkertaisesti kohtaamalla johtaminen on sitä, että olet läsnä, olet avoin ja olet rehellinen. Kuulet ja kuuntelet ja kerrot kuten asiat ovat. Yksinkertainen on kaunista, mutta sen toteuttaminen vaatii enemmän rohkeutta kuin moni johtaja uskoo. Jokainen hetki, jossa ihminen kohdataan ihmisenä, on lähtökohtaisesti psykologisesti turvallinen.

Juuri muutosneuvotteluissa kohtaamisen tärkeys korostuu. Firma jatkaa kyllä eteenpäin, ehkä vahvempanakin. Mutta tunnejälki jää ihmisille – myös heille, joita ei irtisanota.

Johda kohtaamalla, älä kohtaa johtamalla.

Kirjoittaja, Jyrki Maskonen, on toiminut 13 vuotta henkilöstöalalla ja toiminut satojen ihmisten esihenkilönä tilanteissa, joissa käytännön työnjohtamisesta on vastannut pitkälti asiakasyritysten esihenkilöt. Jyrkin kokemuksen mukaan fyysisesti etäisempi rooli on korostanut keskusteluyhteyden merkitystä.

Jyrki on haastatellut arvionsa mukaan reilusti yli 10 000 ihmistä ja hän on tottunut rakentamaan lyhyessä ajassa luottamuksellisen ja turvallisen tilan, jossa tutustuminen tapahtuu avoimuuteen ja rehellisyyteen pohjautuen.

Kohtaamisen merkitys on ollut tärkeä myös muutosneuvottelutilanteissa, joissa Jyrki on ollut osallisena.

Löydät Jyrkin LinkedInistä ja hänen edustamansa yrityksen, PolarPron täältä.