Ei etätyö tai lähityö, vaan molemmat!

Ei etätyö tai lähityö, vaan molemmat!

mennessä | joulu 15, 2025 | Johtaminen | 0 Kommenttia

Blogi: Tarja Jäntti-Eade 15.12.2025

Etätyö ja lähityö ovat kaksi erilaista toimintaympäristöä, jotka vaikuttavat suoraan yrityksen menestykseen, kulttuuriin ja johtamiseen. Onnistuminen ei synny valitsemalla jompikumpi, vaan ymmärtämällä, mitä kumpikin mahdollistaa ja mitä ne vaativat.

Etätyö tuo yritykselle valtavan edun: keskittymisen, joustavuuden ja kyvyn hyödyntää osaamista ilman paikkasidonnaisuutta. Se lisää tuottavuutta silloin, kun työ on luonteeltaan itsenäistä ja kun luottamus toimii. Etätyö paljastaa armotta myös johtamisen puutteet. Jos perustehtävä, roolit tai prioriteetit ovat epäselviä, etätyö hajottaa enemmän kuin yhdistää. Etänä ei voi korjata sitä, mikä lähityössäkin horjuu.

Lähityö puolestaan rakentaa kulttuurin ytimen: yhteyden, spontaanin vuorovaikutuksen ja sen kuuluisan ”hiljaisen tiedon”, jota ei voi jakaa kalenterikutsulla. Toimiva työyhteisö ei synny sähköposteista, vaan arjen kohtaamisista. Niistä, joissa syntyy luottamus, huumori, oivallukset ja ne pienet korjausliikkeet, joiden varassa yhteistyö kehittyy.

Yrityksen menestys rakentuu näiden kahden tasapainosta. Etätyö varmistaa tehokkuuden ja autonomian. Lähityö varmistaa kulttuurin ja yhteenkuuluvuuden. Jos toinen puuttuu, syntyy vinouma: pelkkä etätyö tekee organisaatiosta kylmän ja sirpaleisen, pelkkä lähityö kangistaa ja vie keskittymistä.

Johtamisen ja esimiestyön näkökulmasta hybridiympäristö on todellinen testi. Se vaatii selkeyttä, läsnäoloa ja ennen kaikkea kuuntelemista. Etänä johtajan tärkein tehtävä on tehdä työ näkyväksi: tavoitteet, prioriteetit ja onnistumisen kriteerit. Lähityössä tärkeintä on luoda yhteys, jota ilman etäpäivät eivät kanna. Johtajan rooli ei siis muutu, mutta sen keinot muuttuvat. Hyvä johtaja ymmärtää, milloin tarvitaan fyysistä läsnäoloa ja milloin paras ratkaisu syntyy rauhassa kotitoimistolla. Tarvitaan myös kykyä tunnistaa erilaiset positiot ja roolit sekä antaa tuki tehtävälle työlle.

Lopulta kyse ei ole siitä, kuinka monta päivää ollaan etänä tai toimistolla. Kyse on siitä, miten työ järjestetään niin, että ihmiset voivat onnistua. Yritys menestyy silloin, kun etätyö tuo tehokkuutta ja lähityö luo kulttuurin. Ja kun johtaminen pitää nämä kaksi maailmaa yhdessä. Etätyön ja lähityön tasapaino tuottaa tulosta, sitouttaa ihmiset ja rakentaa yritykselle pitkäikäisen kilpailuedun.

Tarja Jäntti-Eade on pitkän linjan palvelu- ja asiakastyön ammattilainen, jota kiinnostaa arjen ilmiöiden ymmärtäminen ja työelämän kehittäminen. Näkökulmaa antaa kertynyt kokemus B2B- ja B2C-ympäristöissä, esihenkilötyössä sekä muutoksen fasilitoinnissa ja palveluiden konseptoinnissa.  

Tarja Jäntti-Eade | LinkedIn