Kokeilu ja epäonnistuminen psykologisena turvallisuustekijänä

Kokeilu ja epäonnistuminen psykologisena turvallisuustekijänä

mennessä | touko 20, 2024 | Työelämän kehittäminen, Työhyvinvointi | 0 Kommenttia

Blogi: Tomi Tiippana 20.5.2024

Kuulin ruotsalaiskollegalta joskus sanonnan, että kun suomalainen lapsi kaataa ensimmäisen kerran itse maitoa ja se läikkyy pöydälle, niin suomalainen isä moittien toteaa: ”Älä kaada, jos et osaa!”. Ruotsalainen isä taas samassa tilanteessa kehuu, että ”tällä kertaa osa meni jo lasiin asti!” Organisaatioidenkin on joskus hyvä miettiä, millainen kulttuuri sillä on epäonnistumisten käsittelyssä – soimataanko vai hyväksytäänkö epäonnistuminen osaksi oppimista.


Psykologinen turvallisuus on noussut polttavaksi puheenaiheeksi työelämässä viime vuosien aikana. Termi käsittää toki laajan spektrin asioita, kuten avoimen kommunikaation, mahdollisuuden olla oma itsensä sekä palkitsemisen ja tunnustuksen saamisen hyvästä työstä. Näiden lisäksi on mielestäni tärkeää tarkastella sitä, että miten organisaatio käsittelee epäonnistumista ja virheitä.


On työpaikkoja, joissa pelätään epäonnistua. Virheitä pyritään peittelemään rangaistuksen pelosta. Organisaation johto saattaa puolestaan vastata tähän etsimällä syyllistä kahta kauheammalla tahdilla. Jokainen voi arvata, millainen luotto vallitsee työntekijöiden ja johdon välillä.


Jos organisaatio haluaa aidosti kokeilla uusia toimintatapoja, edellyttää se ajoittaista epäonnistumista. Epäonnistuminen on kiinteä osa oppimisprosessia, joka linkittyy kokeiluun. Asioiden kokeilu on kaiken innovoinnin ja myös taitojen kehittämisen lähtökohta. Jopa maailman paras koripalloilija on taatusti heittänyt enemmän huteja kuin tehnyt koreja! Tärkeää kuitenkin on, että epäonnistumisista opitaan ja niitä pystytään myös käymään rakentavasti läpi, niin että jatkossa voidaan tehdä paremmin.


Yrityskulttuuri, jossa kokeiluun kannustetaan, luo psykologista turvallisuutta. Usein jopa pelko epäonnistumisesta tuo liikaa painetta työsuoritukseen ja se voi negatiivisesti vaikuttaa niin kokemukseen kuin lopputulokseenkin. Voidaan siis jopa paradoksaalisesti todeta, että epäonnistumisen hyväksyminen vaihtoehtona vähentää sen todennäköisyyttä.


Learn to fail or fail to learn – oppivan organisaation tunnuslause?

Millaisia ajatuksia tämä blogi toi mieleesi? Sinulla on mahdollisuus jakaa ajatuksiasi LinkedInissä.

Kirjoittaja, Tomi Tiippana, on ihmislähtöinen liiketoiminnan kehittäjä ja myynnin ammattilainen. Hän syttyy ihmislähtöisestä kehittämisestä, hyvistä keskusteluista ja koirien rapsuttelusta. Tomin ajatuksiin pääset tutustumaan Linkedinissä.