Termi negatiivinen palaute pitää haudata kokonaan, sillä se voi olla korjaavan palautteen antamisen este. Kukapa nyt haluaisi negatiivinen ihminen olla?
Me pidämme itseämme suorapuheisena kansana. Tämä saattaa pitää paikkansa aina siihen saakka, kunnes pitäisi antaa palautetta. Asia ilmaistaan kiertoilmaisuin tai piilotetaan hampurilaiseen, jolloin palautteen vastaanottaja voi olla asiasta täysin kuutamolla. Usein palautteen antaja koittaa livetä vastuustaan toivoen, että korjausta kaipaava asia muuttuisi itsestään paremmaksi. Olemme passiivinen palautekansa.
Kaksi asiaa pitää olla kunnossa, jotta palautekulttuuri voisi kukoistaa: Psykologinen turvallisuus ja itsetunto. Kun tiimeissä halutaan ja uskalletaan kohdata toiset arvostavasti ja kunnioittavasti ilman pelkoa ja häpeää, on keskustelu rentoa ja toisia halutaan auttaa. Ihminen, jonka itsetunto on kunnossa, pystyy antamaan toiselle suoraa palautetta ja ottamaan sitä vastaan. Hänellä ei heti mene herne nenään tai tule tippa silmäkulmaan, kun joku kertoo, miten hän voisi tehdä työtään paremmin.
Arvottomat mielipiteet ja arvokas palaute pitää erottaa toisistaan. Kehu tai haukku eivät ole palautteita. Jos ne tulevat taholta, jonka mielipiteillä ei muutenkaan ole merkitystä, ne kannattaa jättää omaan arvoonsa. Luonnollisesti kehu tuntuu mukavalta, mutta se ei vielä kerro, miksi jokin meni hyvin. Palautteen tehtävänä on auttaa toista ja sen vuoksi varsinainen palaute sisältää analyysin. Vaikuttava suora palaute tarkoittaakin arvostavaa ja kunnioittavaa, kiertelemättä asiaan menevää keskustelua. Se kertoo, miksi jokin meni palautteen antajan mielestä hyvin tai huonosti.
Palautteella ei ole etumerkkiä, vaikka usein puhutaan positiivisesta tai negatiivisesta palautteesta. Positiivisella tarkoitettaneen, että sanotaan jotain kivaa ja negatiivisella, että sanotaan jotakin ikävältä kuulostavaa. Mutta mitä negatiivista siinä on, jos toinen vilpittömästi haluaa auttaa työkaveriaan tekemään työtään paremmin? Termi negatiivinen palaute pitää haudata kokonaan, sillä se voi olla korjaavan palautteen antamisen este. Kukapa nyt haluaisi negatiivinen ihminen olla?
Tervetuloa mukaan keskusteluun LinkedInissä.

Blogi: Mika Pesonen (6.3.2023)
Kirjoittaja on espoolainen valmennusyrittäjä. Teksti perustuu hänen yhdessä avovaimonsa Minna Oulasmaan kanssa kirjoittamaan kirjaan ”Suoraa palautetta – Viisaan keskustelun käsikirja” (Alma Talent 2022). Tutustu Mikan palveluihin.